Olympus PEN E-PL1 + M.ZUIKO ED 14‑42mm geel, zilver, goud

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus PEN E-PL1 + M.ZUIKO ED 14‑42mm geel, zilver, goud op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Jeroen Jeroen 12-12-2011
Niet kopen, behalve als je hem goedkoop tweedehands kan krijgen.

Ik heb nu twee zomer vakanties een probleem gehad dat die deels kapot ging. Filmen ging niet meer, de zoeker herkende die niet meer en sommige knoppen reageerden niet meer. Daardoor heb ik dus een hoop leuke momenten niet kunnen vastleggen.

Is wel allemaal gepareerd, maar betrouwbaar is anders. De brief aan olympus die ik had meegestuurd is gewoon genegeerd.

Ik kan deze kamera dus niet meer meenemen op vakantie want dat is me een te groot risico.

De media markt verschool zich achter de vage wettelijke regels en kon alleen een nieuwe ov vevangend product leveren als het nogneen keer optrad. Maar om nou nog een vakantie te doen met dit risico is me te groot.

Jeroen Jeroen 04-01-2011

Na meer dan een half jaar gebruik ben ik nog steeds tevreden over de foto's.
Echter ik heb gebruiksgemak nu een 5 gegeven omdat ik het eigenlijk zeer slecht vind dat je een zoeker er bij moet kopen omdat het scherm zo hopeloos verouderd is (buiten ald e zon wat schijnt waardeloos en lage resolutie).

Degelijkheid ook slecht. hij moest terug omdat het ding niet meer goed functioneerde (film knop deed het niet, en nog wat knopjes). Wellicht ontstaan doordat de zoeker even los was geschoten terwijl die aanstond. Na reparatie deed ie het weer prima.
Recentelijk had ik ook een paar keer dat de lens het niet meer deed (zwart beeld). Na los en vast maken deed hij het weer.

Jammer.

Jola 07-12-2010

Deze camera kocht ik als back up voor de Nikon D700. Ik zocht een camera die de beeldkwaliteit en mogelijkheden van een DSRL benadert, maar met het gewicht, formaat en gemak van een compact. Met de Nikon D700 ben ik qua beeldkwaliteit erg verwend en ik heb dan ook lang en kritisch allerlei camera's vergeleken (o.a. via de site DPreview). Wat ik met name erg belangrijk vind, is dat de beelden gedetailleerd zijn, goed belicht en ook bij hogere ISO-waarden weinig tot geen ruis vertonen. De olympus Pen kwam daarbij overtuigend als beste uit de bus.

Nu ik de camera eenmaal in bezit heb, kan ik niet anders zeggen dan dat de verwachtingen meer dan waar worden gemaakt. Sterker nog: er is de afgelopen zes weken letterlijk geen dag voorbij gegaan waarop ik niet gefotografeerd heb! De camera is in de allereerste plaats een plezier om mee te werken. De mogelijkheden zijn enorm, maar tegelijk is de camera heel eenvoudig in gebruik. Een combinatie die je maar weinig ziet. Leuk zijn ook de filters, met name het diorama filter waarbij je een soort Madurodam effect krijgt. Ook maakt hij zeer mooie filmpjes. Tot slot vind ik de camera zelf erg mooi om te zien en maakt hij een robuuste indruk. Ik vind het belangrijk een camera volop te kunnen gebruiken en ga er dan ook niet overdreven zuinig mee om. De camera lijkt tot nu toe prima bestand tegen stoten, kou en ook een spat water kan hij hebben. Natuurlijk zal de tijd moeten leren hoe duurzaam hij is.

hans kool 08-10-2010

Wat een geweldig product is dit toch. Ik ben nu al maanden aan het fotograveren met deze camera en word elke keer weer blij. Ik heb een hoop geweldige foto's gemaakt in de automaat en met de scene standen. Ben veel aan jet spelen met de filters en het easy menu.
Wilde eerst een cursus gaan volgen, maar heb even gewacht en ben nu al erg tevreden met de resultaten.
Design vind ik zelf (maar dat ik persoonlijk) erg geslaagd.

PPK1979 13-09-2010
Camera sinds enkele weken in bezit en ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over de beeldkwaliteit van de foto's. Vooral de kleurweergave en scherpte zijn perfect, er is nauwelijks, vaak zelfs geen nabewerking nodig om van de gemaakte opnames mooie afdrukken te krijgen. Toestel is verder heel gebruiksvriendelijk, de handleiding heb ik niet doorgelezen en ben van mening dat ik de belangrijkste ins en outs van het toestel direct eigen heb kunnen maken. De kitlens is kwa bereik wat aan de korte kant, echter op korte termijn komt er een nieuwe lens (40-150mm) speciaal ontwikkeld voor de PEN camera's, dus zonder de adapterring die nu leverbaar is. Dan is het beperkte bereik van de kitlens gelijk opgevangen.
Kortom echte aanrader.
Over de degelijkheid kan ik nog geen mening hebben na ee paar weken, maar het gevoel bij deze camera is erg goed.

reysen49 13-09-2010

Camera 6 maanden geleden gekocht ter vervanging van de grote reflex Canon 300D. In eerste instantie was ik redelijk tevreden over de E-Pl1. Maar heb de camera snel weer weggedaan.
Het al eerder besproken ontbreken van een zoeker is een groot minpunt. De (aangeschafte) elektronische zoeker is lastig te gebruiken(moet iedere keer apart gemonteerd worden anders past de camera niet in de tas) Ook schakelt de camera telkens weer terug op het scherm en moet de zoeker weer apart aangezet worden.
Verder is de bijgeleverde lens beperkt. Ook het batterij (ver)bruik is erg hoog.
Veel foto's (meerdere programmastanden) vind ik onnatuurlijk (veel te) blauw (foto's in zelfde omstandigheden gamaakt zijn van de Canon EOS veel natuurlijker)
Maar het grootste minpunt is wel de degelijkheid.
Na 6 maanden ging de camera in de storing en deed helemaal niets meer. Ligt nu bij Olympus ter reparatie en gaat bij terugkomst t.e.a.b. de deur uit.

Overigens had ik dezelfde ervaring (defecten) met de Olympus C5050 en C300